Cykelby København
København er år efter år blevet kåret til verdens bedste cykelby. Selvom vejret er gråt og kalenderen er godt på vej mod at vise november, så forhindrer det ikke Københavnerne i at cykle. Antallet af cyklister på de Københavnske veje stiger støt. Således vil der frem mod 2025 ske en vækst i cykeltrafikken på hele 25%.
Og det er en god ting for hver enkelt cykelsti kan håndtere 2,5 gange så mange personer i myldretiden som en vejbane. Så hvis alle personer på en af Københavns mest trafikkerede veje, HC Andersens Boulevard, lod bilen stå og i stedet tog cyklen ville det betyde, at man kunne frigive et areal på hele 26 000 \(m^2\) - det svarer til 100 tennisbaner eller næsten 4 fodboldbaner. Papirøen, der lige nu huser det populære Copenhagen Street Food, har et samlet areal på godt 23 000 \(m^2\) - altså kunne man på den uudnyttede plads slå tonsvis af veganske Colombianske spisesteder op i midten af København. Det kræver altsammen blot at folk hopper på cyklen i stedet for at hoppe ind i bilen.
Hvis man deridmod fik de tusindvis af cyklister, der hver dag kører forbi Rådhuspladsen til at skifte cyklen ud med bilen, ville det faktisk betyde, at der skulle anlægges hele 30.000 \(m^2\) ekstra vej for at kunne sørge for det samme trafikflow. Det svarer til, at et område på størrelse med hele Rådshuspladsen plus den Kentucky Fried Chicken, der ligger belejligt lige ved siden af, skulle rydes for at skabe plads til vejen.
Sådan har vi regnet det
Lukkede cykelstier
I følge tal fra Københavns Kommune kan der i spidstimen på HC Andersens Boulevard transporteres 960 personer per spor per retning i bil. Samtidig kan der per spor transporteres hele 2580 personer på cykel. Altså ville det betyde, at der er brug for \(\frac{2580}{960} = 2{,}69 \) ekstra a spor i hver retning, hvis man lukkede cykelstien.
I følge tal fra Københavns Kommunes vej- og stiftfortegnelse er HC Andersens Boulevard 1 208 meter og har et areal på 40 369 \(m^2\). Altså er den gennemsnitlige bredde af vejen:
\(\frac{40\ 369 \, \mathrm{m^2}}{1208\, \mathrm{m}} = 33{,}41 \, \mathrm{m}\)
Da der er 8 spor er hvert enkelt spor:
\(\frac{33{,}41 \, \mathrm{m}}{8} = 4{,}18\, \mathrm{m}\)
Det er naturligvis svært at udvide en vej med 2,69 bilspor, så vi udvider den selvfølgelig med 3 spor for at være på den sikre side. Vi kan nu bestemme, hvor stort et ekstra areal det vil kræve at udvide HC Andersens Boulevard med 3 spor i hver retning.
\(3\cdot 2 \cdot 4{,}18\, \mathrm{m} \cdot 1208\, \mathrm{m} = 30\ 297\, \mathrm{m}^2 \)
Ingen veje
Hvis vi flyttede alle personerne i biler over på cyklen ville der i timen skulle kunne køre 960 ekstra personer på cykel. Det svarer til at antallet af cyklister stiger med:
\( \frac{960}{2580}\cdot 100\% = 37 \%\)
Cykelbanen er ligesom vejsporet 4,18 meter bredt. For at kunne håndtere alle de ekstra cykler skal cykelstiens bredde altså være:
\(4{,}18\, \mathrm{m}\cdot 1{,}37 = 5{,}73\, \mathrm{m}\)
Med en cykelsti i hver retning svarer det til et samlet areal på:
\(2 \cdot 5{,}73\, \mathrm{m} \cdot 1208\, \mathrm{m} = 13\ 843\, \mathrm{m}^2 \)
Det oprindelige areal af HC Andersens Boulevard er som tidligere nævnt 40 369 \(m^2\). Ved at bygge cykelstier i stedet for veje er der altså frigjort et areal på
\( 40\ 369 \, \mathrm{m^2} - 13\ 843\, \mathrm{m}^2 = 26\ 525\, \mathrm{m}^2\)
Nu mangler vi så bare at beregne arealet af en fodboldbane og en tennisbane:
Tennisbane:
\(23{,}77 \, \mathrm{m} \cdot 10{,}97 \, \mathrm{m} = 260{,}76 \, \mathrm{m}^2\)
Fodboldbane:
\(68 \, \mathrm{m} \cdot 105 \, \mathrm{m} = 7140 \, \mathrm{m}^2\)
Til sidst kan forholdet bestemmes:
\(\frac{26\ 525\, \mathrm{m}^2}{260{,}76\, \mathrm{m}^2} = 101{,}72\)